موضوعات پیشنهادی ریاضی

ساخت وبلاگ

 

اعداد مثلث و مربع

دما

اشکال چاپی

نقاشی مقیاس٣

ریاضیدانان مشهور

اعداد رومی

ضرب به روش مصر باستان٤

ترکیب مجموعه ها٥

جمع آوری داده ها

زبان های کامپیوتر

الگوها و تناسب های ریاضی

کسر در نت نویسی موسیقی٦

پازل چینی٧

بازی بازار سهام٨

بازه های زمانی

بررسی اعداد بزرگ

اعداد کاتالان٩

اعداد مثلث

اعداد فیبوناچی١٠

کسر در تبلیغات

خدمات بانکی

قیمت گذاری واحد١١

اندازه گیری سیارات

به دست آوردن مساحت یک دایره

زاویه های یک مثلث

مربع کامل و ریشه مربع

نمودارها

عملیات ماشین حساب

کم مقدارترین سکه

پول در دنیا

اعداد دودویی١٢

بخش پذیری

گزارش های هواشناسی و تقویم سالیانه

نقش زوج های مرتب١٣ در هنر

نمودارهای وِن١٤

تناسب در طبیعت

تاریخچه تقویم

خطاهای دیداری

چرتکه

کامپیوتر چگونه بارکد سازی می کند

بی نهایت

میانه طلایی١٥ (حد میانی)

 

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA

توضیحات

١. مربع جادویی یا وفقی (Magic Squares)  جدولی است، n * n خانه، که خانه‌های آن با عددهای مثبت از ١ تا n&sup2؛ به ترتیبی پر شده‌است که مجموع عددهای هر ردیف افقی و یا هر ستون عمودی و یا هر قطر آن، عددی ثابت را نشان  می دهد. شکل رایج آن شامل اعداد ١ تا n&sup2؛ است ولی گاهی برای کلمات نیز استفاده می‌شود.

٢. میله های ناپیر (Napier Rods) وسیله ایی مکانیکی است که توسط جان ناپیر ریاضیدان اسکاتلندی اختراع شده و از آن برای عملیات ضرب و تقسیم استفاده می شده است.

٣. نقاشی مقیاس (Scale Drawings) ، نقاشی با رعایت مقیاس واقعی می باشد.

٤. ضرب به روش مصر باستان (Multiplication Ancient Egyptian  ) در این روش، ضرب با یک سلسله اعمال دو برابر سازی انجام می شود و این مبتنی بر این حقیقت است که هر عدد را می توان به صورت مجموعی از توانهای ٢ نمایش داد.

٥. ترکیب (Combination) در حوزه ریاضیات مفهوم نزدیکی با جایگشت دارد. یک جایگشت، تعداد حالات چیده شدن تعدادی معین از اعضای یک مجموعه در مکان هایی معین است، در حالی که یک ترکیب تعداد حالات انتخاب تعدادی معین از اعضای یک مجموعه است.

٦. کسر در نت نویسی موسیقی (Music Notation & Fractions) در نت نویسی میزان ها را با عدد کسری به نام «کسر میزان» مشخص می کنند. در میزان های ساده صورت کسر معرف تعداد ضرب است و مخرج کسر شکل ضرب را مشخص می کند.

٧. پازل چینی (Tangrams) از هفت قطعه شامل پنج مثلث متساوی الاضلاع، یک مربع و یک متوازی الاضلاع تشکیل شده که با چینش درست یک مربع تشکیل می دهند.

٨. بازی بازار سهام (Stock Market)  برنامه ایی است که طی آن دانش آموز یک سرمایه گذاری فرضی در یک بازار سهام فرضی انجام می دهد. این برنامه به منظور آموزش های اقتصادی و مالی صورت می گیرد.

٩. اعداد کاتالان (Catalan Numbersدنباله اعداد کاتالان یکی از دنباله‌های عددی مشهور ریاضیات است که برای عدد نامنفی n به صورت Cn نمایش داده می‌شود.  این دنباله کاربرد بسیاری در مسایل شمارشی دارد.

١٠. قیمت گذاری واحد (Unit Pricing) یک سیستم قیمت گذاری بر روی مواد غذایی و غیره است که بر اساس آن علاوه بر قیمت کلی جنس، قیمت بر اساس یک واحد اندازه گیری نیز بر روی برچسب قیمت درج می گردد.

١١. اعداد فیبوناچی (Fibonacci Numbersدنباله ی از اعداد که ٢جمله اول آن ١هستند و هر جمله از حاصل جمع دو جمله ی قبل خود به دست می‌ آید دنباله ی اعداد فیبوناچی نامیده میشود: ٣٤، ٢١،١٣،٨،٥،٣،٢،١،١ چند جمله ی اول این دنباله هستند.

١٢. دستگاه اعداد دودویی یا دستگاه اعداد باینری (Binary Numbers)، هر عدد را به‌ وسیله دو رقم ۰ و ۱ نشان می‌دهند. این حالت نمایش اعداد را «نمایش اعداد در مبنای دو» نیز می‌نامند.

١٣. زوج مرتب (Ordered pair) به مجموعه ی دو شئ گفته می‌شود هرگاه که یکی از آن‌ها را بتوان به عنوان عضو اوّل و دیگری را به منزلهٔ عضو دوّم از یکدیگر تمیز و تشخیص داد.

١٤. نمودار وِن یا نمودار مجموعه (Venn Diagramsعبارت از تصاویری است که در شاخه‌ای از ریاضیات به نام نظریه مجموعه‌ها به کار می‌رود. این نمودار که در سال ۱۸۸۱ توسط جان ون اختراع شد، تمام روابط ممکن ریاضی یا منطقی مابین مجموعه‌ها را نشان می‌دهد. این نمودار معمولاً از دایره‌های همپوشان تشکیل شده است.

١٥. میانه طلایی (Golden Mean) مفهومی است که ابتدا توسط ارسطو معرفی شد و عبارت است از حد میانی ِ متعادل.

١٦. پیکتوگراف (Pictographنمایش تصویری اطلاعات بر روی یک جدول یا نمودار می باشد.

 

جشنواره ی جابر ابن حیان...
ما را در سایت جشنواره ی جابر ابن حیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خانم سعادتی jaberebnehayyan بازدید : 1719 تاريخ : پنجشنبه 28 آذر 1392 ساعت: 2:22